Súkromné centrum špeciálno - pedagogického poradenstva

 

Školská zrelosť

Milí rodičia.

Pred Vami a Vaším dieťaťom je dôležité obdobie, keď sa pripravujete na vstup do školy. Nástup do školy predstavuje dlhodobú vývojovú úlohu, nárok a záťaž.
Každé zdravé dieťa dovŕšením 6. roku nastupuje do školy. Aj Vaše dieťa má, respektíve bude mať 6 rokov a čochvíľa sa brány školy otvoria aj pre Vaše dieťa.
Iste si prajete, aby nastupovalo do školy s nádejou, že jej požiadavky zvládne, že bude pripravené na vstup do školy, že bude školsky zrelé.

Školská zrelosť je dosiahnutie takého stupňa vývoja, ktorý umožňuje dieťaťu s úspechom si osvojovať školské znalosti a vedomosti.
Ak pozorujete známky nezrelosti, je vhodné odložiť dieťaťu povinnú školskú dochádzku o 1 rok.
O odklad je potrebné písomne požiadať riaditeľa základnej školy, kde bolo dieťa zapísané a to po psychologickom vyšetrení.

Medzi prejavy nezrelosti zahŕňame správanie, ktoré je:
  • príliš nepokojné
  • nápadne zabrzdené a utlmené
  • prekotné a impulzívne
  • ťažkopádne a neobratné
  • nesústredené
  • odbiehajúce od úlohy ku hrám
  • závislé a nesamostatné
  • precitlivelé a plačlivé
  • prudké, výbušné
  • nepodriadivé, vzdorovité
  • negativistické v správaní, či reči

Každé oslabenie

  1. zdravotného stavu
  2. odchýlka v telesnom a zmyslovom rozvoji
  3. či len mierne oneskorenie psychického vývinu, ktorý je spätý s deficitom v rozvoji dielčich funkcií a špecifických schopností

sa môžu stať handicapom, ktorý dieťaťu znemožňuje držať krok s nárokmi vyučovacieho procesu.

K oslabujúcim činiteľom ďalej patrí patrí:

  • citové strádanie
  • citová labilita
  • problémy v citovom zázemí – nedostatok bezpečia a istoty.
Pripravenosť na školu zahŕňa predpoklady, ktoré môžete u svojho dieťaťa pozorovať a to:
spoločenské
  • je obľúbené a prijímané ostatnými deťmi, nemá agresívne či trpiteľské postoje
  • vie sa podeliť s ostatným, či pridať k novej činnosti
  • je ochotné pomáhať a plniť jednoduché úlohy
  • vie sa postarať o svoje osobné potreby, vie si umyť a utrieť ruky
  • akceptuje pokyny pri hre, zamestnaní
telesné
  • vie zapínať zips, gombičky, vie si zašnurovať topánky
  • vie strihať nožničkami, šiť tupou ihlou s niťou, navliekať gorálky, je manuálne zručné
  • vie chytiť a hodiť veľkú loptu
  • udrží dobre rovnováhu pri chodení po múre
  • vie poskakovať, skákať na jednej nohe
psychické
  • vie hovoriť o nedávnych udalostiach alebo skúsenostiach rozumne a s určitou plynulosťou
  • rado počúva rozprávanie je schopné počúvať bez známok nepokoja
  • pozná farby a vie ich pomenovať
  • vie svoje meno a priezvisko, adresu, telefónne číslo domov
  • vie si zapamätať o čo ide v jeho obľúbených príhodách
  • má dobrú výslovnosť, tvorí plynulé vety
  • vie naspamäť niekoľko detských riekaniek, pesničiek
  • rado spieva aj keď falošne
  • má túžbu čítať, zaujíma sa o všetko, čo sa dá čítať aj o obrázkové seriály

Nový školský Zákon č. 245/2008 umožňuje dieťaťu odložiť povinnú školskú dochádzku o 1 rok aj vtedy, ak dieťa začne chodiť do školy a po určitom čase zistíte, že dieťa je nezrelé a požiadavky školy sa mu nedarí plniť.

Psychológovia nášho zariadenia diagnostikujú predpoklady pre zvládnutie školských povinností.

Počas vyšetrenia posudzujú hlavne:

1. Psychickú zrelosť poznávacích procesov a rozumových schopností, ktorá sa prejavuje:

  • správnym uchopením písadla
  • vyhranenosťou ruky pri písaní a kreslení
  • kreslením postavičky, obkresľovaním jednoduchých geometrických tvarov
  • kreslením podľa fantázie
  • dobrým zrakovým diferencovaním videného, sluchom počutého / ide výťah, auto, vlak.../
  • diferencovaním časti a celku
  • chápaním súvislosti
  • pamätaním si počutého
  • mechanickým počítaním do 5
  • diferencovaním, čo je viac a menej
  • diferencovaním, čo je vpredu a čo vzadu
  • ovládnutím svojho správania, pokojným sedením

2. Pracovnú vyspelosť, ktorá sa prejavuje:

  • rozlíšením hry od povinností
  • dokončením úlohy i keď sa objavia prekážky
  • sebariadením – teda kontrolou okamžitých nápadov a impulzov
  • zameraním pozornosti žiadúcim smerom
  • primeraným psychomotorickým tempom

3. Citovú a sociálnu zrelosť, ktorá zahŕňa:

  • emocionálnu stabilitu
  • odolnosť voči frustráciám – schopnosť prijať aj prípadný neúspech
  • primeranú citlivosť • zvládanie strachu a obáv
  • schopnosť odlúčiť sa od matky
  • schopnosť podriadiť sa autorite pani učiteľky
  • ochotu spolupracovať
  • začlenenie do skupiny vrstovníkov – schopnosť pomáhať a podriadiť sa vedeniu

Naše zariadenie bude každoročne v jesenných a jarných mesiacoch organizovať akceleračný a stimulačný program pre predškolákov, ktorý bude určený práve pre deti s odloženou školskou dochádzkou, deti ktoré nenavštevujú predškolské zariadenie a deti nezrelé. Program im pomôže lepšie zvládnuť pripravenosť na školu bez strachu a neistoty.

Spracovala: PhDr. Alena Janiglošová

 

Súkromné centrum špeciálno - pedagogického poradenstva
Adresa: Dolný Smokovec 21, 059 81 Vysoké Tatry Tel.: +421 903 646 099 E-mail: